TRADICIONALNI SLOVENSKI ZAJTRK
V letošnjem letu smo Tradicionalni slovenski zajtrk obeležili z živili, ki so pomembna za zdrav razvoj vsakega posameznika: mleko, maslo, kruh, med in jabolka. Vsem naštetim živilom smo posvetili prav posebno pozornost, z namenom obveščanja in osveščanja otrok in vzporedno staršev o pomenu zajtrka v okviru prehranjevalnih navad, živil domačega izvora in čebelarstva.
V ponedeljek, 13.11.2023, smo dali poudarek mleku, maslu in mlečnim izdelkom. Za motivacijo so otroci iskali rešitev na uganko o kravi. Žival smo podrobneje spoznali – jo opisali, povedali, kje živi, s čim se prehranjuje… Tudi na uganko: Eko eko eko, krava pije (vodo), so podali pravilen odgovor ter povedali, da nam daje mleko. S pomočjo izdelane krave smo demonstrirali molžnjo krave. Ob razmišljanju so otroci ugotovili, da ne dajejo mleko samo krave, temveč tudi koze, ovce in druge živali, ki sodijo v skupino sesalcev. V košari presenečenja pa so se
skrivali mleko in mlečni izdelki. Otroci so jih poimenovali in povedali, iz kakšnega mleka so narejeni. Nekaj besed smo posvetili tudi dietam – sojino/riževo/ovseno mleko in mleko brez laktoze ter ugotovili, kakšnega izvora so. Razdelili smo se v dve skupini. V prvem kotičku so otroci poskušali molsti kravi, medtem ko so v drugem iskali mleko in mlečne izdelke v revijah, jih izrezovali in ustvarjali plakat. Na koncu smo ugotovili, da se prav nihče ni spomnil na nek mlečni izdelek, ki ga vsekakor obožujemo – sladoled. Še dobro, da se je skrival v vrtčevskem
zmrzovalniku in ga je lahko vsak malo okusil.
V torek, 14.11.2023, smo posvetili pozornost kruhu. Najprej smo si ogledali in poimenovali sestavine, ki jih potrebujemo za peko kruha. Postopek priprave testa smo delali po receptu in pazili na vrstni red mešanja sestavin. Ko je bilo testo pripravljeno, smo ga dali v pleteno košaro in pustili vzhajati. Poslušali smo pravljico Bogata in uboga sestra iz zbirke Babica pripoveduje (zbrala K. Brenkova). Čez dobro uro smo v kuhinji pokukali v košaro in opazili, kako je testo naraslo. Dali smo ga v pečico in čakali na končni izdelek. Medtem smo opazovali pripravo na
peko kruha v avtomatu. Že pripravljeno zmes smo stresli vanj in dolili vodo. Tako smo spoznali razliko peke: nekoč in danes. Po vrtcu je prijetno zadišalo. Kruh je bil pečen. Hlebec smo si razdelili in ga z veseljem poskusili. Mmm, kako je bil dober… Dober kot kruh!
Kruh iz aparat pa je za peko potreboval več časa, zato smo ga poskusili naslednji dan.
V sredo, 15.11.2023, smo se osredotočili na med. Iskanje odgovorov na uganke o čebeli, čebelnjaku in medu nas je spodbudilo k razmišljanju. Obiskala nas je čebela in nam skozi svoje popotovanje nabiranja cvetnega prahu predstavila panjske končnice in medene izdelke, med katerimi smo lahko okušali medenjake in med. S čebelo smo zapeli in zaplesali na pesem Zum zum. Obiskali smo tudi Učni čebelnjak v Kotljah, kjer so nas pričakali čebelarji. Predstavili so nam svoj poklic in pripomočke, ki jih uporabljajo pri delu s čebelami. Ker je bilo zunaj že mrzlo, so bile vse čebele v panjih, na toplem. Čebelarji so nas pogostili s kruhom in medom, domače pridelave.
V četrtek, 16.11.2023, smo podrobneje spoznali jabolka. Nekaj vrst nam je bilo znanih, spoznali pa smo jih mnogo več (Carjevič, Gala, Topaz, Zlati deliše, Jonagold, Idared, Kiku, Elstar…). Nato smo se prepustili poslušanju zgodbe Jabolko (A. Štefan), ki je bilo ponazorjeno z gledališčem kamišibaj. Ko smo vsebino zgodbe doživeli, smo okusili suha in sveža jabolka ter se seznanili s postopkom sušenja le teh, za kar smo potrebovali aparat za sušenje. Deklamacija o rdečem jabolku pa nas je pri dejavnosti dobro motivirala.
V petek, 17.11.2023, sta nas že pred zajtrkom obiskala Zakaj? in Zato!, nato pa nas je v igralnici že čakal tradicionalni zajtrk – ržen kruh, maslo, med in jabolka. Vsak otrok je dobil svoj pogrinjek, da je bil zajtrk še popolnejši. V igralnicah in na hodnikih so ta dan odmevale pesmi o čebelah, čebelarjih. Zavladala je »čebela«, tista majhna žuželka, ki je še tako pomembna za nas, obstoj človeštva.
Vsako dejavnost smo zapečatili s plakati, ki si jih lahko otroci in starši še vedno ogledajo v avli enote. Večina otrok že ponosno pokaže in opiše staršem, kaj vse so doživeli.
Izvedene dejavnosti so bile skrbno načrtovane, zato bodo vsekakor pustile dolgotrajne sledi. Način izvedbe dela nam je bil všeč, saj je vsak tandem pripravil in izvedel dejavnost za en dan. Naloge so bile razdeljene in vsaka strokovna delavka je prispevala pomemben del celote. Pri tem smo se soočale z različnimi izzivi, ki smo jih skupaj preobrazile v dobro prakso.
Medsebojna pomoč, izposoja materiala, podajanje idej so pokazatelji, da je pomembna kakovost podajanja vsebin, saj so le te namenjene otrokom.
Zapisala: Marina Petakovič